تبلیغات
مــاه ولــاء - (حرف- س- ش-)
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
(حرف- س- ش-)
25- سالم بن عبد اللّه بن عمر بن خطاب فرشى عدوى مدنى- ذهبى در جلد 1 تذكره‌اش در صفحه 77 شرح حال او را نوشته و اشعار داشته كه: نامبرده فقیهى است با برهان و یكى از كسانى است كه علم و عمل و زهد و شرف در او جمع شده و طبق مندرج در «التقریب» نامبرده یكى از فقهاء هفت گانه است، روایت او مورد وثوق و از اهل عبادت بوده و در متانت و شخصیت همانند پدرش بوده و در عداد بزرگان طبقه سوّم است، نامبرده در پایان سال 106 (بنابر تاریخ صحیح) وفات یافته- طریق منسوب باو در داستان ركبان خواهد آمد و در صفحه 106 نیز ذكر شده است.و بخارى «1» در جلد 1 از تاریخش- در قسم یك صفحه 375 از طریق عبید از یونس بن بكیر از اسماعیل بن نشیط عامرى از جمیل بن عامر روایت نموده كه: سالم (نامبرده) براى او حدیث كرد كه با یكواسطه گفتار پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله را شنیده كه در روز غدیر خم فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه

26- سعید بن جبیر اسدى كوفی- ذهبى در جلد 1 تذكره‌اش در صفحه 65 شرح حال او را نگاشته و او را بطور كامل و رسا، ستایش نموده و بر طبق مندرج در صفحه 116 خلاصه خزرجى نقل از لالكائى- نامبرده مورد وثوق و اعتماد است و پیشوائى است با برهان- و از ابن مهران نقل شده كه: سعید (مذكور) چشم از جهان بست در حالى كه همه اهل این رمین بعلم او محتاج بودند! و در صفحه 133 «التقریب» مندرج است كه: نامبرده موثق و روایت او مورد اعتماد و از فقهاء طبقه سوم است. نامبرده در سال 95 هجرى قبل از رسیدن بسن پنجاه سالگى در برابر حجاج (و بأمر او) بقتل رسیده، و در جلد 4 «تهذیب التهذیب» صفحه 13 از طبرى نقل كرده كه نامبرده مزد موثقی بوده و حجّت بر مسلمین است. طریق منسوب باو در صفحه 48 و 99 گذشت.

27- سعید بن ابى حدّان (ذى حدّان نیز باو گفته شده) كوفی- در «تهذیب التهذیب» نگاشته كه ابن حبّان او را از اشخاص مورد وثوق شمرده- حدیث او در (مناشده) رحبه خواهد آمد.

28- سعید بن مسیّب قرشى مخزومى. داماد ابى هریره- در سال 94 وفات یافته، ذهبى در جلد 1 «تذكرة الحّفاظ» صفحه 47 مینگارد: بقول احمد بن حنبل و غیره- روایات مرسل سعید- صحیح هستند. و ابن مدنى گفته: در تابعین كسى را بوسعت دامنه علم او نمیدانم، نظر و عقیده من نامبرده از اجّله تابعین است، و ابو نعیم او را در شمار اولیاء آورده و در جلد 2 «حلیة الاولیاء» صفحه 161 شرح حال او را ثبت نموده است. از طریق جمعى از حفاظ روایت او در موضوع (تهنیت) خواهد آمد و حدیث دیگر او در صفحه 79 و 80 گذشت.

29- سعید بن وهب همدانى كوفی- ابن معین در صفحه 122 خلاصه تهذیب الكمال او را- توثیق نموده- نامبرده بسال 76 درگذشته، گروه بسیارى از پیشوایان حدیث بطریق او داستان (مناشده) رحبه را چنانكه خواهد آمد روایت نموده‌ اند.

30- ابو یحى- سلمة بن كهیل حضرمى كوفی متوفاى در سال 121- احمد و عجلى بشرح مندرج در صفحه 136 «خلاصة التهذیب» و صفحه 154 «التقریب» نامبرده را توثیق نموده‌اند. طریق منسوب باو در صفحات 54 و 57 و 66 و 72 ..، گذشت.

31- ابو صادق سلیم بن قیس هلالى متوفاى سال 90 هجرى- نامبرده از جمله كسانى است كه باو و بنگارشاتش. در نزد فریقین (سنى و شیعى) استدلال می شود. چنانكه خواهد آمد، نامبرده در مواضع متعدد از كتابش حدیث غدیر را روایت نموده. كتاب او هم اكنون موجود و در دسترس است.

32- ابو محمّد سلیمان بن مهران اعمش، ذهبى و غیره او را توثیق نموده‌ اند و از فرط راستى و درستى او را مصحف مینامیدند. ذهبى در جلد 1 «تذكره» صفحه 138 شرح حال او را ثبت كرده وفات او بسال- 147 ر 148 واقع شده و ولادت او در سال 61 بوده- طریق منسوب باو در صفحات 64 و 71 و 92 گذشت و در حدیث (مناشده) و در آیه تبلیغ نیز خواهد آمد.

33- سهم بن حصین اسدى روایت او در صفحه 83 ذكر شد.

34- شهر بن جوشب. شرح حال و طرق منسوب باو در آیه اكمال دین و در حدیث تهنیت و در حدیث موضوع روزه غدیر خواهد آمد.

پی نوشت :
(1) از این سند چنین بدست مى‌آید كه ابن عیینه چون ابن البیع حدیث را از استادان خود قبل از رسیدن بسن ده سال اخذ و دریافت نموده. زیرا ابن عیینه در سال 107 متولد شده و عمرو بن دینار در سال 115 یا 116 وفات یافته.




امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره ابلاغ غدیر