تبلیغات
مــاه ولــاء - سوره نساء
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سوره نساء
آیه 29
( اى كسانى كه ایمان آورده‌اید، اموال همدیگر را به ناروا مخورید -مگر آنكه داد و ستدى با تراضى یكدیگر، از شما [انجام گرفته‌] باشد- و خودتان را مكشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است.)

1 ـ ابن عباس درباره سخن خداوند: «لا تقتلوا انفسكم» گفت: یعنى اهل بیت پیامبرتان را نكشید.

2 ـ ابن عباس درباره سخن خداوند: «لا تقتلوا انفسكم» گفت: یعنى اهل بیت پیامبرتان را نكشید، همانا خداوند مى‌فرماید: «تعالوا ندع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم» منظور از «ابناءنا فرزندان ما» حسن و حسین و منظور از «نساءنا زنان ما» فاطمه و منظور از «انفسنا جان‌هاى ما» پیامبر و على علیهم السلام است.

آیه 54
( بلكه به مردم، براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا كرده رشك مى‌ورزند ؛ در حقیقت، ما به خاندان ابراهیم كتاب و حكمت دادیم، و به آنان ملكى بزرگ بخشیدیم.)

1 ـ جعفر بن محمد درباره سخن خداوند «ام یحسدون الناس على ما آتاهم من فضله» گفت: حسد شدگان ما هستیم.

2 ـ خزیمه به علىّ بن ابى طالب (ع) نگاه كرد، على به او گفت: آیا مى‌بینى كه چگونه‌ به خاطر فضل خدا مورد حسد واقع شده‌ام؟ (و این به سبب) موقعیت من نسبت به پیامبر و به سبب علمى است كه خداوند به من روزى كرده است.پس خزیمه گفت: نعمت خدا را كه آنان ندارند و نیز فضیلت والایى را كه كسى نمى‌توانند درباره آن با تو نزاع كند، بر تو دیدند. از دین و دنیا آنچه مورد آرزوست، تو دارى و بالاتر از آرزو اخلاق و طبیعت آن است. آنان از خشم طولانى خود دست‌هاى خود را درباره تو بر هم زدند و هر كس راضى نباشد، خداوند خداوند خوار كننده اوست.

3 ـ جعفر بن محمد ع درباره سخن خداوند: «و آتیناهم ملكا عظیما» گفت: خداوند در میان آنان پیشوایانى قرار داد كه هر كس آنان را اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده و هر كس آنان را نافرمانى كند، خدا را نافرمانى كرده است.

آیه 59
(اى كسانى كه ایمان آورده‌اید، خدا را اطاعت كنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت كنید؛ پس هر گاه در امرى [دینى‌] اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به [كتاب‌] خدا و [سنت‌] پیامبر [او] عرضه بدارید، این بهتر و نیك‌فرجام‌تر است.)

1 ـ سلیم بن قیس از على (ع) نقل مى‌كند كه پیامبر گفت: شریكان من كسانى هستند كه خداوند آنان را به خویشتن و به من نزدیك كرده و فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول» اگر در كارى نزاع داشتید آن را به خدا و رسول و صاحبان امر برگردانید. گفتم: آنان چه كسانى هستند اى پیامبر خدا؟ فرمود: نخستین آنان تو هستى.

2 ـ مجاهد گفت: «یا ایها الذین آمنوا» یعنى كسانى كه توحید را تصدیق كردند «اطیعوا اللّه» یعنى در واجبات او «و اطیعوا الرسول» یعنى در سنت او «و اولى الامر منكم درباره امیر المؤمنین نازل شده هنگامى كه پیامبر او را در مدینه جانشین خود كرد و او گفت:آیا مرا بر زنان و كودكان جانشین قرار مى‌دهى؟ پیامبر فرمود: آیا دوست ندارى كه تونسبت به من مانند هارون نسبت به موسى باشى هنگامى كه به موسى گفت: مرا در میان قوم خود جانشین قرار بده و نیكویى كن. لذا خداوند فرمود: «اولى الامر منكم» گفت: او علىّ بن ابى طالب (ع) است كه خدا او را در زمان حیات پیامبر جانشین او كرد و این زمانى بود كه پیامبر او را در مدینه جانشین خود نمود و خدا بندگانش را فرمان داد كه از او اطاعت كنند و با او مخالفت نكنند.

3 ـ ابو بصیر از ابو جعفر از این سخن خداوند پرسید: «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منكم» گفت: درباره على بن ابى طالب (ع) نازل شده است. ابو بصیر گفت: مردم مى‌گویند: چرا خداوند نام على و اهل بیت او را در كتاب خود نیاورده است؟ ابو جعفر گفت: به آنان بگویید: خداوند بر پیامبرش نماز را فرستاده ولى تعیین نكرده كه سه ركعت باشد یا چهار ركعت و خود  پیامبر آن را تفسیر كرده است. و نیز حج را فرستاده ولى نگفته كه هفت بار طواف كنید و خود پیامبر آن را تفسیر كرده است و نیز این آیه را نازل كرده: «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منكم» و این آیه درباره على و حسن و حسین نازل شده است و پیامبر خدا فرموده است: شما را به كتاب خدا و اهل بیت خودم وصیت مى‌كنم، من از خداوند خواسته‌ ام كه میان این دو جدایى نیاندازد تا در حوض بر من وارد شوند و خدا این دعوت مرا اجابت كرده است.

4 ـ سعد بن ابى وقاص از پدرش نقل مى‌كند كه چون پیامبر خدا بر «جرف» فرود آمد علىّ بن ابى طالب (ع) در حالى كه سلاحى حمل مى‌كرد بر او ملحق شد و گفت: اى پیامبر خدا مرا از خود جدا كردى و من پیش از این از هیچ جنگى تخلف نكرده‌ام، منافقان بر من خورده مى‌گیرند كه گویا تو از آن جهت مرا در مدینه ترك كردى كه من بر تو گرانى مى‌كنم. سعد مى‌گوید: شنیدم كه پیامبر خدا فرمود: یا على آیا راضى نیستى كه نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسى باشى جز این كه پس از من پیامبرى نخواهد آمد. برگرد و جانشین من در خانواده‌ام و خانواده‌ات باش.

آیه 69
(و كسانى كه از خدا و پیامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى‌] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیكو همدمانند.)

1 ـ عبد اللّه بن عباس گفت: «و من یطع اللّه» یعنى كسى كه خدا را در واجباتش اطاعت كند «و الرسول» و پیامبر را در سنتش «فاولئك مع الذین انعم اللّه علیهم من النبیین» یعنى‌ محمد «و الصدیقین» یعنى علىّ بن ابى طالب و او نخستین كسى بود كه رسول خدا را تصدیق كرد «و الشهداء» یعنى علىّ بن ابى طالب (ع) و جعفر طیار و حمزة بن عبد المطلب و حسن و حسین، اینان سروران شهیدان هستند «و الصالحین» یعنى سلمان و ابوذر و صهیب و بلال و خبّاب و عمّار «ذلك الفضل من اللّه» همانا منزل على و فاطمه و حسن و حسین و منزل پیامبر در بهشت یكى است.

2 ـ علىّ بن موسى الرضا از پدرانش نقل مى‌كند كه پیامبر خدا درباره این آیه گفت: «فاولئك الذین انعم اللّه علیهم» از پیامبران محمد (ص) و از صدیقین علىّ بن ابى طالب (ع) و از شهدا حمزه و از صالحان حسن و حسین هستند «و حسن اولئك رفیقا» قائم آل محمد است.

3 ـ حذیفة بن یمان گفت: روزى نزد پیامبر (ص) رفتم و این آیه نازل شده بود: «فاولئك الذین انعم اللّه علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئك رفیقا» پیامبر این آیه را به من یاد داد، گفتم: اى پیامبر خدا پدر و مادرم فداى تو باد! اینان چه كسانى هستند كه من خدا را به اینان مهربان مى‌بینم؟ فرمود: اى حذیفه من از پیامبرانى هستم كه خدا به آنان نعمت داده است. من نخستین آنان در نبوت و آخرین آنان در مبعوث شدن هستم و از صدیقان علىّ بن ابى طالب است كه چون خداوند مرا به رسالت خود مبعوث نمود، او نخستین كسى بود كه مرا تصدیق كرد، سپس از شهدا حمزه و جعفر هستند و از صالحان حسن و حسین سروران جوانان اهل بهشت هستند و «حسن اولئك رفیقا» مهدى در زمان خود است.




امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره ابلاغ غدیر