تبلیغات
مــاه ولــاء

مــاه ولــاء
قالب وبلاگ
محورهاى هفتگانه و اسناد و مدارك خطبه فدکیه
این خطبه غرّا و كم نظیر در حقیقت از هفت بخش تشكیل مى ‏شود و بر هفت محور دور مى ‏زند كه هر كدام هدف روشنى را تعقیب مى‏ كند و باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

بخش اول: تحلیل فشرده و عمیقى پیرامون مسأله توحید و صفات پروردگار و اسماء حسنى و هدف آفرینش است.

بخش دوم: مقام والاى پیامبر(ص) و مسؤلیتها و ویژگیها و اهداف او مورد بحث قرار گرفته.

بخش سوم: از اهمیت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه و اسرار و احكام، و پند و اندرزهائى در این رابطه سخن مى ‏گوید.

بخش چهارم: بانوى اسلام(س) ضمن معرف خویش خدمات پدرش رسول اللّه(ص) را به این امت بازگو مى ‏كند، و در اینجا بانوى اسلام(س) دست آن‏ها را گرفته و به گذشته نزدیك جاهلى خود، براى یك دیدار عبرت‏ انگیز، و مقایسه با وضعشان بعد از اسلام، و گرفتن درس از این دگرگونى، رهنمون مى‏ شود.

بخش پنجم: حوادث و رویدادهاى بعد از رحلت پیامبر(ص) و حركت و تلاش حزب منافقین براى محو اسلام بازگو كرده است.

بخش ششم: از غصب «فدك» و بهانه‏ هاى واهى كه در این زمینه داشتند، و پاسخ به این بهانه‏ ها سخن مى‏ گوید.

بخش هفتم: به عنوان یك اتمام حجت از گروه انصار و اصحاب راستین پیامبر(ص) استمداد مى‏ كند و گفتار خود را با تهدید به عذاب الهى پایان مى ‏دهد.

اسناد و مدارك خطبه‏
این خطبه از خطبه ‏هاى مشهور است كه علماى بزرگ شیعه و اهل سنت با سسلسه سندهاى بسیار آن را نقل كرده ‏اند، و برخلاف آنچه بعضى خیال مى‏ كنند، هرگز خبر واحد نیست، و از جمله منابعى كه این خطبه در آن آمده است منابع زیر است:

1- ابن ابى الحدید معتزلى دانشمند معروف اهل سنت در «شرح نهج البلاغه» در شرح نامه «عثمان بن حنیف» در فصل اول، اسانید مختلف خطبه بانوى اسلام فاطمه‏(س) را نقل كرده است، او تصریح مى‏ كند كه اسنادى را كه من براى این خطبه در اینجا آورده ‏ام از هیچیك از كتب شیعه نگرفته ‏ام.

سپس اشاره به كتاب معروف «سقیفه» از «ابوبكر احمد بن عبدالعزیز جوهرى» كه از محدثان بزرگ و معروف اهل سنت است كرده كه او در كتاب خود از طرق كثیرى این خطبه را نقل نموده است - ابن ابى الحدید تمام این طرق را در شرح نهج البلاغه آورده است كه ما براى رعایت اختصار از نقل آن صرفنظر مى‏ كنیم.

سپس اضافه مى ‏كند كه حكومت وقت تصمیم بر غصب «فدك» گرفت فاطمه‏(س) با جمعى از زنان قریش به سوى مسجد آمد در حالى كه راه رفتنش درست همانند راه رفتن پیامبر(ص) بود و خطبه‏اى طولانى ایراد كرد.

نامبرده سپس همان خطبه معروف و مشهور را نقل مى‏ كند - هر چند عبارت این خطبه در نقلها كمى متفاوت است .

1. بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 8 ص 108، چاپ قدیم.

2- على بن عیسى اربلى» نیز در كتاب «كشف الغمه» این خطبه را از همان كتاب «سقیفه» ابوبكر محمد بن عبدالعزیز آورده است.

3- مسعودى» در «مروج الذهب» اشاره اجمالى به خطبه مزبور دارد.

4- سید مرتضى» عالم بزرگ و مجاهد شیعه در كتاب «شافى» این خطبه را از عایشه همسر پیامبر(ص) نقل كرده است.

5- محدث معروف مرحوم «صدوق» بعضى از فرازهاى آن را در كتاب «علل الشرایع» ذكر نموده است.

6- فقیه و محدث بنام مرحوم شیخ «مفید» نیز بخشى از خطبه را روایت كرده است.

7- سید بن طاوس» در كتاب «طرائف» قسمتى از آن را از كتاب «المناقب» «احمد بن موسى ابن مردویه اصفهانى» كه از معاریف اهل سنت است از عایشه نقل مى‏ كند.

8- مرحوم «طبرسى» صاحب كتاب «احتجاج» آن را به طور «مرسل در كتاب خود آورده است.

به هر حال این خطبه تاریخى از خطبه‏ هاى معروف اهل بیت: است، تا آنجا كه نقل مى ‏كنند بسیار از متعهدان شیعه فرزندان خود را همواره توصیه به حفظ این خطبه مى‏ كردند، تا با گذشت زمان گرد و غبار نسیان بر آن ننشیند، و از سوى دشمنان مغرض زیر سؤال قرار نگیرد.


پی نوشت
برترین بانوى جهان فاطمه زهرا(س) ،آیت الله مكارم شیرازى
درباره وبلاگ


آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین بروز رسانی :