تبلیغات
مــاه ولــاء

مــاه ولــاء
قالب وبلاگ
گرفتن عهد و میثاق از انبیاء به ولایت اهل بیت(ع)
حدیث اول
حمران از امام باقر (ع) روایت نموده که فرمود: به راستى خداوند تبارك و تعالى چون خلق را آفرید آن خوش‌گوارى آفرید و آب تلخ و شورى و هر دو آب را به هم آمیخت و از روى زمین گِلى بر گرفت و آن را سخت مالید و به اصحاب یمین كه چون مورچه مى‌جنبیدند فرمود: با سلامتى به سوى بهشت، و به اصحاب شمال فرمود: به سوى دوزخ و باكى ندارم، سپس فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند چرا، گواهیم؛ تا نگویند در قیامت كه ما از این بى‌خبر و غافل بودیم، سپس از پیغمبران میثاق گرفت و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ و این محمد (ص) رسول من و این على امیر مؤمنان؟

گفتند: چرا، و نبوت براى آنها ثبت شد و از اولو العزم به این مضمون پیمان گرفت كه من پروردگار شمایم و محمد رسول من است و على امیر مؤمنان است و اوصیائش پس از او والیان امر منند و خزانه‌داران علم من، و من به وسیله مهدی (عج) دینم را نصرت دهم و دولتم را ظاهر كنم و بوسیله او از دشمنانم انتقام گیرم و خواهى نخواهى پرستیده شوم.

گفتند: پروردگارا ما اقرار داریم و گواهیم، آدم نه انكار كرد و نه اقرار، پس اولو العزمى در این پنج نفر نسبت به مهدى ثبت شد، و آدم عزمی نداشت كه بدو اقرار كند و این است تفسیر قول خداوند عز و جل (115 سوره طه): «و به تحقیق پیش از این با آدم عهدى بستیم و آن را فراموش كرد و عزمى در او نیافتیم». فرمود: همانا مقصود از «نَسیَ» در اینجا «ترك» است. سپس فرمود: تا آتشى بر افروخته شد و به اصحاب شمال فرمان داد: درون آن بروید، و از آن هراسیدند، و به اصحاب یمین فرمود: درون آن بروید، پس به درون آن رفتند و بر آنها سرد و سلامت بود، پس اصحاب شمال گفتند: پروردگارا از ما بگذر، فرمود: از شما گذشتم، اكنون بروید و در آن داخل شوید، پس بار دیگر از آن هراسیدند، از آنجا است كه طاعت و ولایت و معصیت ثبت شد.(بصائر الدرجات ج  1  ص 70 (الكافی  ج  2  ص  8) عن مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ مِثلَهُ)

حدیث دوم
امام صادق (علیه السّلام) فرمود:‌ اولین کسی که از رسولان به گفتن آری سبقت گرفت، محمد (صلى اللَّه علیه و آله) بود برای آنکه او نزدیک ترین خلق به خداوند تبارک و تعالی بود. و در جایگاهی بود که جبرئیل در شب معراج به او گفت: «پیش برو ای محمد (صلى اللَّه علیه و آله)، که جایی قدم گذاشته ای که هیچ فرشته مقرب و هیچ پبامبر مرسلی آنجا قدم نگذاشته است». و اگر روح و جان او از آن مکان نبود، نمی توانست به آنجا برسد و فاصله او با خداوند عزّ و جلّ بقدری بود که خداوند فرموده: «قاب قوسَین یا نزدیکتر» یعنی نزدیکتر . پس زمانیکه أمر از جانب خدا خارج شود، نزد اولیاء او واقع می شود.

امام صادق (علیه السّلام) در باره آیه‌ «أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِی آدَمَ» فرمود:‌ این میثاق عبارت بود از ربوبیت براى خدا و نبوّت براى رسولش و امامت براى امیر المؤمنین و ائمه علیهم السّلام. که فرمود «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» من خداى شما نیستم و محمّد پیامبرتان و على امامتان و امامان هدایت کننده، ائمه شما؟ گفتند: بله شهادت دادیم. فرمود: تا روز قیامت مدعى نشوید كه ما از این مطلب غافل بودیم.

اول پیمانى كه خداوند از انبیاء گرفت درباره ربوبیت خود بود و این آیه همان مطلب است «وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ‌» «و زمانیکه از انبیاء میثاق گرفتیم» ابتدا همه انبیاء را گوشزد كرده آنگاه شخصیت‌هاى برجسته‌تر را بنام یاد كرده (وَ مِنكَ) از تو اى محمّد او را بر دیگران مقدم داشته چون او از همه انبیاء برتر است (وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‌ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ) این پنج نفر أفضل انبیاء هستند و رسول الله أفضل آنهاست.

سپس از انبیاء در مورد ایمان به رسول الله ص و اینكه على بن ابى طالب را یارى كنند پیمان گرفت و فرمود: « وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ‌» « و زمانیکه از انبیاء میثاق گرفتیم، زمانیکه به شما کتاب و حکمت دادیم و بعد رسولی که تصدیق کننده آنچه که با شماست، بسوی شما آمد...»  كه منظور رسول الله ص است «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ‌» به او ایمان آورید و او را یارى نمائید یعنى امیر المؤمنین (صلوات اللَّه علیه) را. و به امّتهای خود خبر او و امامان جانشین ایشان را گوشزد كنید.(تفسیر القمی  ج  1  ص  246)

حدیث سوم
امام صادق (علیه السّلام) در باره آیه «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» یعنی « و زمانیکه از انبیاء میثاق گرفتیم، زمانیکه به شما کتاب و حکمت دادیم و بعد رسولی که تصدیق کننده آنچه که با شماست، بسوی شما آمد به او ایمان آورید و او را یارى نمائید»، فرمود: خداوند هیچ پیامبری را از زمان آدم ع تا عیسی ع مبعوث نکرده مگر اینکه به دنیا رجعت می کند و أمیر المومنین را یاری می کند و این همان سخن خداوند است که« به او ایمان آورید» یعنی به رسول الله ص و«او را یاری کنید» یعنی أمیر المومنین را.(تفسیر القمی  ج  1  ص 25)

حدیث چهارم
امام باقر (علیه السّلام) نقل كرده كه امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: خداوند تبارك و تعالى یكتا و بى‌همتا است و در وحدانیت خود بى‌نظیر است. سپس تكلّم بكلمه‌اى كرد پس آن کلمه نور شد. و از آن نور محمّد (صلّى اللَّه علیه و آله) را آفرید و من و ذریّه‌ام را آفرید. سپس تكلم بكلمه‌اى كرد آن كلمه روح شد. پس خداوند آن روح را در آن نور سكونت داد و آنرا در بدنهاى ما قرار داد. پس ما روح اللَّه و کلمات خدائیم و بوسیله ما حجت را بر خلقش تمام کرد.

و پیوسته ما در زیر سایبانى سبز قرار داشتیم زمانیكه خورشید و ماه و شب و روزى وجود نداشت و نه چشمى بهم می خورد. ما او را عبادت می کردیم و تقدیس و تسبیح می گفتیم و این پیش از آفرینش مخلوقات بود.و خداوند از انبیاء پیمان گرفت كه به ما ایمان داشته باشند و ما را یارى كنند.و این آیه اشاره بهمین مطلب است‌ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ‌ » یعنى به محمد ص ایمان بیاورید و وصیِّ او را یارى كنید و بزودى همه او را یارى خواهند كرد.

و خداوند پیمان مرا با پیمان محمّد (صلّى اللَّه علیه و آله) گرفت كه یكدیگر را یارى كنیم، من ایشان را یارى كردم و پیشاپیش او پیكار نمودم و دشمنش را كشتم و به پیمانى كه خدا از من در مورد یارى محمّد (صلّى اللَّه علیه و آله) گرفته بود، وفا نمودم ولى هیچ یك از انبیاء خدا و رسولانش مرا یارى نكردند چون وفات نموده بودند ولى بزودى یارى خواهند كرد و ما بین مشرق تا مغرب زمین برای من خواهد بود.و خداوند از زمان آدم ع تا زمان محمد ص تمام انبیاء مرسل را زنده خواهد کرد و در برابر من با مردگان (رجعت کنندگان) و زندگان و جن و انس، خواهند جنگید.(مختصر البصائر  ص 130 تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة  ص 121)

حدیث پنجم
امام صادق (ع) از پدران بزرگوار خود روایت مى‌كند كه پیغمبر (ص) فرمود: خداوند هیچ پیغمبرى را قبض روح نمی نماید تا اینکه او را أمر می كند كه از أفضل عشیره خود كه از یاران او باشد، وصى اختیار كند و مرا أمر كرد به وصى من، گفتم: یا رَبّ، كه را اختیار كنم؟ فرمود: یا محمد! پسر عمویت، على بن أبى طالب را اختیار كن تا وصى تو باشد، كه من در كتب پیشین (مشخصات) او را ثبت كرده‌ام و نوشته ام كه او وصى تو است، و بر همین مطلب از همه خلایق و انبیاء و رسولان میثاق گرفته‌ام.از ایشان به ربوبیت خودم و به نبوت تو ای محمد ص، و به ولایت على بن ابى طالب ع میثاق گرفته ام.(الأمالی (للطوسی)  ص 104)

حدیث ششم
امام کاظم (علیه السّلام) فرمود: ولایت علی (علیه السّلام) در همه ی صُحُفِ انبیاء نوشته شده و خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر به نبوت محمد (صلّى اللَّه علیه و آله) و ولایت وصی او علی (علیه السّلام).(بصائر الدرجات ج  1  ص 72)

حدیث هفتم
امام کاظم (علیه السّلام) فرمود: ولایت علی (علیه السّلام) در همه ی صُحُفِ انبیاء نوشته شده و خداوند هیچ رسولی را مبعوث نکرده مگر به نبوت محمد (صلّى اللَّه علیه و آله) و وصی او علی (علیه السّلام).(الكافی ج  1  ص 437)

حدیث هشتم
ابو سعید خُدرى گوید: رسول الله (صلّى اللَّه علیه و آله) را دیدم و از او شنیدم که می فرمود: یا على! خداوند پیامبرى را مبعوث نكرد مگر اینكه او را به ولایت تو دعوت كرد، چه بخواهد و چه نخواهد.(بصائر الدرجات ج  1  ص 72 الإختصاص للمفید  ص 343)

حدیث نُهم
حذیفة بن اُسَید گوید که رسول الله (صلّى اللَّه علیه و آله) فرمود: نبوتِ هیچ پیامبرى در أظلّة (عرش) تكمیل نشد مگر پس از آنكه ولایت من و ولایت اهل بیتم بر او عرضه شد و تمثال آنها براى آن پیامبر مجسم شد، و به طاعت و ولایت آنها اقرار نمودند.(بصائر الدرجات ج  1  ص 73)

حدیث دهم
امام باقر (علیه السّلام) فرمود: ولایت ما همان ولایت خداست که هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به آن .(بصائر الدرجات ج  1  ص 75)
درباره وبلاگ


آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین بروز رسانی :