تبلیغات
مــاه ولــاء - به روایت اُبیّ بن کعب (رض)
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به روایت اُبیّ بن کعب (رض)
از محمّد و یحیى دو فرزند عبد اللَّه بن حسن از پدرانشان از امیر المؤمنین علىّ بن ابى طالب نقل است كه فرمود: پس از خطبه أبو بكر در روز جمعه اوّل ماه مبارك رمضان، اُبَىّ بن كعب برخاسته و گفت:اى گروه مهاجر كه خشنودى خداوند را در نظر داشته و در قرآن مورد ثناى الهى قرار گرفته‌اید، و اى گروه انصار كه در شهر ایمان سكنى گزیدید و خداوند در قرآن از شما تعریف كرده، آیا فراموش كرده یا خود را به نسیان زده‌اید، آیا تبدیل عهد و پیمان كردید و یا تغییر آئین داده‌اید، یا خذلان اختیار كرده یا عاجز شده‌اید؟! مگر شما فراموش كرده‌اید كه رسول خدا (ص) در [روز غدیر] در میان ما بپا خواسته و علىّ را در مقابل همه نگه داشته و فرمود: «هر كس كه من مولاى او هستم علىّ مولاى اوست، و كسى كه من نبىّ او هستم علىّ امیر اوست»؟!.مگر از خاطر برده‌اید كه رسول خدا (ص) به او فرمود: «اى علىّ جایگاه تو نزد من همچون هارون است به موسى، اطاعت امّت از تو پس از من مانند اطاعت از من در زمان حیاتم، واجب است، جز آنكه پس از من هیچ پیامبرى نیست»؟.

مگر این سخن رسول خدا (ص) را از یاد برده‌اید كه فرمود: « شما را سفارش می کنم که به اهل بیتم نیکی کنید، پس آنان را مقدّم داشته و بر آنان تقدّم مجویید، و آنان را امیر خود ساخته و امیر آنان نشوید»؟.مگر شما نمى‌دانید كه رسول خدا (ص) فرمود: «اهل بیت من وسیله هدایت و راهنمایان به سوى خدا مى‌باشند»؟.آیا فرمایش رسول خدا (ص) به علىّ را فراموش كرده‌اید كه فرمود: «تو هدایتگر گمراهان هستى»؟.آیا نمی دانید كه رسول خدا (ص) در باره علىّ فرمود: «علىّ احیاگر سنّت، و معلّم امّت من است، همو كه حجّت مرا بپاى داشته و بهترین جانشین من است، او آقاى اهل بیت من و محبوب‌ترین فرد نزد من است، اطاعت او همچون اطاعت من بر امّت واجب است»؟.آیا از خاطر برده‌اید كه علىّ در سفر و حضر و موقع كوچ و هنگام نزول پیوسته همراه رسول خدا (ص) بود؟.

مگر نمى‌دانید كه پیامبر در زمان حیات هیچ كس را امیر او نساخت و در نبود خود، او را بر همه شما امیر و ولىّ  قرار می داد؟!.مگر این سخن پیامبر را فراموش كرده‌اید كه مى‌فرمود: «هر گاه در میان شما نبودم و علىّ را جای خود گذاشتم، فردى همچون خودم را بر شما گماشته‌ام»؟.آیا از خاطر برده‌اید كه پیامبر قبل از رحلت ما را در خانه فاطمه (س) گرد آورده و فرمود: خداوند تبارك و تعالى به موسى وحى فرمود كه برادرى از اهلت انتخاب نموده و او را نبىّ قرار ده، و خانواده او را فرزندان خود نما، تا ایشان را از هر آفتى حفظ، و از هر شكّ و تردیدى پاك نمایم، و موسى و هارون را به اخوّت برگزید، و فرزندان او را پس از خود رهبران بنى اسرائیل ساخت، و قوانین مسجد آنان در باره موسى مشمول ایشان نیز شد. حال خداوند به من وحى فرموده كه همچون موسى نسبت به هارون؛ تو نیز علىّ را به اخوت برگزین، و فرزندان او را چون اولاد خود محسوب دار، كه من ایشان را همچون فرزندان هارون مطهّر نمودم، غیر از اینکه من نبوّت را به تو ختم نموده و پس از تو دیگر هیچ پیامبرى نخواهد بود»؟، و آن فرزندان همان امامان هدایتگرند.

چرا دیده‌ گانتان را باز نكرده و اندیشه نمى‌كنید، مگر شما نمى‌شنوید؟! نكند كه شما گرفتار شبهات شده‌اید و حكایت شما ماجراى آن مردى است كه در راه سفر گرفتار تشنگى سختى شده و در لحظه مرگ با مردى راهنما روبرو شده و درخواست آب مى‌كند و او مى‌گوید: روبروى تو دو چشمه است، یكى تلخ است و ناگوار، و دیگرى شیرین است و گوارا، اگر به آب تلخ برسى گمراه‌شده‌اى، و اگر به آب گوارا برسی، هدایت یافته و سیراب خواهی شد. و این ماجرا، حكایت حال شما امّت است كه خود را مهمل و بیهوده پنداشته‌اید، و به خدا سوگند كه شما مهمل گذارده نشده‌اید، بلكه نشان هدایت براى شما نصب شده، حلال و حرام را برای شما بیان می کند.

و اگر او را اطاعت مى‌كردید نه به اختلاف افتاده و نه قطع رابطه كرده و جنگ مى‌كردید و نه از هم اظهار برائت و بیزارى مى‌نمودید. و به خدا سوگند كه شما پس از رحلت پیامبر (ص) عهد و پیمان او را شكستید، و در مسأله عترت او به اختلاف افتاده و دیگران در این مسأله دست به دامن رأى و نظر خود شدند، بدانید كه این تصوّر خام و اشتباه بزرگى است، شما پنداشته‌اید كه اختلاف نظر مایه رحمت است، این طور نیست، قرآن با این عقیده سخت مخالف است، آنجا كه خداوند متعال فرموده: «مانند آن افرادى نباشید كه پس از روشن شدن راه و برهان در میان خود به تفرقه و اختلاف افتادند، براى آنان عذاب بزرگی مهیّا شده است- آل عمران: 105».

سپس خداوند ما را از اختلاف شما باخبر ساخته و فرموده: «این مردم پیوسته با همدیگر در اختلافند مگر كسانى كه مشمول رحمت پروردگارت گردند، و آنان را برای همین آفریده است- هود: 118 و 119»، یعنى براى رحمت آفریده است و مراد آل محمّد مى‌باشند. من خود از رسول خدا (ص) شنیدم كه مى‌فرمود: «اى علىّ تو و شیعیانت بر فطرت هستید، و باقى مردم از این فطرت بیزارند»، پس چرا باید از پیامبر خود محمّد قبول مى‌كردید! چطور؟ با اینكه او خود شما را به عهدشكنى از وصىّ و امین و وزیر و برادر و ولىّ خود علىّ بن ابى طالب باخبر ساخته بود، همو كه از تمام شما دلپاكتر، و در اسلام مقدّمتر، و از همه شما نزد رسول خدا (ص) فهمیده‌تر بود، همو كه پیامبر میراث خود را به او داده و به وعده‌هایش سفارش فرمود، پس او را جانشین خود بر امّتش نهاد، و اسرار خود را نزد او گذاشت، پس فقط او ولىّ پیامبر است، و از تمام شما به آن مقام شایسته‌تر است، چرا كه او سرور اوصیا و وصىّ خاتم مرسلین و برترین اهل تقوا و از همه شما به پروردگار جهانیان مطیع‌تر است.

و شما در زمان حیات سیّد و خاتم رسولان (روز غدیر) بعنوان أمیر المومنین بر او سلام گفتید. پس آنكه شما را انذار و تخویف نمود معذور دارید زیرا مقصود فقط اداى نصیحت و موعظه بود براى كسى كه به خود آمده و بیدار شود، پس شما نیز چون ما همه آن مطالب را شنیدید و دیدید و شهادت دادید ....(الإحتجاج على أهل اللجاج(للطبرسی) ج  1  ص 112)




امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره ابلاغ غدیر