صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به روایت ابوذر غفاری (رض)
حدیث اول
أبو رجاء عطاردی روایت کرده زمانیکه مردم با أبوبکر بیعت کردند أبوذر غفاری وارد مسجد شد و گفت: ای مردم! « إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِینَ، ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ‌»«خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر همه جهانیان برگزید، نسلى كه از یك دیگرند، و خداوند شنونده‌ و دانا است». أهل بیت پیامبرتان همان آل ابراهیم (ع) و برگزیده و نسل اسماعیل (ع) و عترت هدایت کننده ی محمد (ص) هستند که بوسیله پیامبر (ص) شرافت یافته اند و مستوجب حق (مودّت) شده اند و نزد پروردگارشان دارای فضیلت گشته اند. آنان در میان ما همچون آسمان بلند و زمین پهناور و كوههاى پایدار و كعبه پوشیده و خورشید تابان و ستارگان هدایت‌كننده و درخت زیتون هستند كه ثمرش نور مى‌دهد و اطراف آن مبارك است‌. محمد (ص) وصیِّ آدم و وارث علم اوست، و امام متقین و رهبر رو سفیدان و تأویل قرآن عظیم است، و علی بن أبی طالب (ع)، صدّیق اكبر و فاروق اعظم و وصىّ محمد (ص) و وارث علم او و برادر اوست.

شما را چه شده، اى امّت سرگردان پس از پیامبر، اگر آن كس را كه خدا مقدّم داشته بود مقدّم می داشتید، و ولایت‌ را به همان کسی که پیامبر (ص) به او واگذار کرده بود، واگذار می کردید، هرگز ولیِّ خدا فقیر و تهیدست نمى‌گشت، و دو تن در باره حكمی اختلاف نمى‌كردند؛ و هرگز سهمى از آنچه كه خداوند مقرّر و واجب نموده از بین نمی رفت (و هر كس بحق خود مى‌رسید). و این أمت در چیزی از أمور دین نزاع نمی کردند مگر اینکه علم آنرا نزد أهل بیت پیامبرتان (ص) می یافتید، زیرا خداوند متعال در کتابش می فرماید: «كسانى كه كتاب [آسمانى‌] به آنان داده‌ایم، آن را چنانكه باید مى‌خوانند». پس بچشید وبال این كوتاهى خود را «و آنان كه ستم كردند بزودى خواهند دانست كه بكدامین سرانجامى دچار خواهند گشت».(تفسیر فرات الكوفی  ص 81)

حدیث دوم
عبید بن وائل روایت کرده أبو ذرّ غفاری (رض) را در موسم حجّ دیدم در حالى كه روى به مردم داشت و می گفت: اى مردم، هر كه مرا شناخت كه هیچ، و هر كه مرا نشناخت، من جندب بن سكن؛ همان أبو ذرّ غفارىّ هستم، از رسول خدا (ص) شنیدم كه این آیه را می خواند: « إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِینَ، ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ‌»«خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر همه جهانیان برگزید، نسلى كه از یك دیگرند، و خداوند شنونده‌ و دانا است». پس محمد (ص) از نوح (ع) است و آل از ابراهیم (ع). و برگزیده و نسل از اسماعیل (ع) و عترت هدایت کننده از محمد (ص) هستند که صلوات و سلام و تحیت و اکرام بر ایشان باد. ایشان بوسیله پیامبر (ص) شرافت یافته اند و مستوجب برتری بر قوم خویش شده اند. أهل بیت پیامبر (ص) در میان ما همچون آسمان افراشته و زمین پهناور و كوههاى پایدار و كعبه پوشیده و خورشید تابان و ماه و ستارگان هدایت‌كننده و درخت زیتون هستند كه ثمرش نور مى‌دهد و اطراف آن مبارك است‌. و از ایشان است علی بن أبی طالب (ع)، وصیِّ محمد (ص) در عِلمش و معدن علم به تأویل آن و رهبر رو سفیدان و صدّیق اكبر .

بدانید اى امّت سرگردان پس از پیامبر، به خدا سوگند اگر آن كس را كه خدا و رسولش مقدّم داشته بود مقدّم می داشتید، و آن را كه خداوند و رسولش مؤخّر داشته بود مؤخّر مى‌داشتید، هرگز ولیِّ خدا فقیر و تهیدست نمى‌گشت و هرگز سهمى از آنچه كه خداوند واجب نموده از بین نمی رفت و این أمت پس از پیامبر در چیزی نزاع نمی کردند مگر اینکه علم آن نزد أهل بیت پیامبرتان (ص) بود. پس بچشید وبال کار خود را «و آنان كه ستم كردند بزودى خواهند دانست كه بكدامین سرانجامى دچار خواهند گشت».(تفسیر فرات الكوفی  ص 82)

حدیث سوم
از عبد اللَّه بن صامت نقل است كه گفت: أبو ذرّ را دیدم در حالى كه حلقه باب كعبه را گرفته و روى به مردم داشت می گفت: اى مردم، هر كه مرا شناخت كه هیچ، و هر كه مرا نشناخت او را به نام خود آگاه كنم، من جندب بن سكن بن عبد اللَّه؛ همان أبو ذرّ غفارىّ هستم، من چهارمین فرد هستم كه همراه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله مسلمان شدم، من خود از آن حضرت شنیدم كه مى‌فرمود: - و همه سخن پیامبر را بیان کرد- و در پایان گفت: اى امّتى كه پس از پیامبرش حیران و سرگردان شدید، اگر در مسأله خلافت و ولایت همان را كه خدا بر همه مقدّم داشته بود مقدّم مى‌داشتید، و آن را كه خداوند مؤخّر داشته بود شما نیز مؤخّر مى‌داشتید، و ولایت را همان جایی که خداوند قرار داده بود، قرار می دادید، هرگز ولىّ خدا محتاج به كمك خلق نمى‌شد، و هیچ فرضى از فرائض الهى ضایع و تباه نمى‌گشت، و هرگز دو نفر در حكمى از احكام الهى اختلاف نمى‌کردند مگر اینکه علم به آن حکم، در نزد اهل بیت پیامبر شما بود، پس وبال كردار خود را بچشید، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ‌.(الإحتجاج على أهل اللجاج(للطبرسی)  ج  1  ص 158)




امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره ابلاغ غدیر